Hallo, ik heb één 1.5dci 2007 en het volgende probleem is er:
deze motor wordt gewoon netjes warm op 80/90 graden, maar naar een kwartier rijden niet eens ongeveer en dan slaat de koelvin op z'n hoogst aan(constant), motor paar keer aan en uit gedaan, maar hij start evenals meten weer aan. De radiateur blijft voor een groot gedeelte koud als ik eraan voel + de blok. Aan de kant van de waterslangen wordt hij matig warm. Dus het klopt niet...
Er zit een nieuwe Radiateur op aangezien die kapot was.
Is het mogelijk dat de thermostaat/senor kapot is of vast zit op een open stand? Heeft iemand een duidelijke schema ervan
Alvast bedankt.
Staat je airco aan?
Als je airco aanstaat zal ook de koelvan gaan draaien maar niet op zijn hoogste stand.
Is het koelsysteem goed ontlucht en is je thermosstaat niet kapot zodat ie dicht blijft staan en de sensor aangeeft dat de koelvan moet gaan draaien?
Ja ik neem aan dat de thermosstaat niet kapot is, want de temperatuur stijgt niet het blijft mooi op 90 graden staan.
Airco staat niet aan.
Maar het gebeurd niet vaak, het is 2x gebeurd sinds ik de auto heb gekocht, vooral met natte weer.
Vandaag stuk gereden, geluisterd naar de koelvan niks gehoord.
(er zit wel een kabel los bij de aircoleiding onderin(volgens mij de manometer) omdat er een breuk in zit word het nog gerepareerd. Maar ik neem aan dat het geen slechte werking geeft voor de radiateur?
A110 weet jij waar die senor specifiek precies zit??
Als het de sensor is die op je onderste aircoleiding geschroefd zit en hij is zwart van kleur dan is het de airco-druksensor. Dit kan wel eens het probleem zijn. Als de druk in het airco-systeem stijgt dan wordt de koelvan aangestuurt om de druk weer te verlagen. Nu wordt er niks gemeten en kan de koelvan een eigen wil gaan leiden.
A110
Volgens mij slaat je radiatorvin aan op de waardes die de koelvloeistoftemperatuursensor doorgeeft. Ik zou die toch eens kritisch bekijken.
Dank jullie wel daarvoor. Ik denk dat het toch de radiator senor is die af en toe open gaat...vooral bij nat weer. Meteen tijdens het starten draait die mee.
Hij draait nog constant vooral gisteren met het warme weer, bleeft die constant op de hoogste versnelling draaien terwijl de blok niet eens op 80 graden stond.!
Ik heb bijna alles gedemonteerd en de radiator sensor gemeten werkte prima, airco kabel terug.
Alleen de nog koelvloeistoftemperatuursensor, weet iemand waar die zicht bevind?
Citaat van: Zakaria op 25 maart 2010, 12:22:35
Hij draait nog constant vooral gisteren met het warme weer, bleeft die constant op de hoogste versnelling draaien terwijl de blok niet eens op 80 graden stond.!
Ik heb bijna alles gedemonteerd en de radiator sensor gemeten werkte prima, airco kabel terug.
Alleen nog controle voeren bij de koelvloeistoftemperatuursensor, weet iemand waar die zicht bevind?
Ik begrijp dat je snel geholpen wilt worden, maar niet iedereen die je kan helpen is online nu. Anders zou je een bezoekje aan een garage kunnen overwegen.
Die zit als ik het goed heb,onder de vacuümpomp in het thermostaathuis,aan de rechterkant. (zie foto)
(http://s1.postimage.org/xjRCi.jpg) (http://www.postimage.org/image.php?v=gxxjRCi)
(http://s1.postimage.org/xjWBA.jpg) (http://www.postimage.org/image.php?v=gxxjWBA)
Bron (http://www.facet.it/index.asp)
Citaat van: Benjamin Renon op 25 maart 2010, 13:48:10
Ik begrijp dat je snel geholpen wilt worden, maar niet iedereen die je kan helpen is online nu. Anders zou je een bezoekje aan een garage kunnen overwegen.
Ja dat is geen probleem ik rij er zelf niet echt veel méé nu, heb nog één ander megane die mij brengt. Maar het zou fijn als ik het zelf kan oplossen.
Maar bedankt Subzero, ik ga morgen even ernaar kijken en op meten.
Subzero weet jij of er één directe kabel ernaar toe loopt?
Er lopen van de sensor "waarschijnlijk" 3 draden naar een kabelbundel die dan verder door de motorruimte loopt.
1 draad voor het instrumentenpaneel en 2 voor de weerstand ervan.
Meet op de pennen van de sensor op positie 2 & 3 deze komen normaal overeen met de draden in de stekker met de kleuren roze en grijs.
weerstand: 2817 ohm bij 20°
Dit zou hem moeten zijn. Aan de rechterzijde van het blok:
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-OLLBO3XW.jpg)
Bedankt voor de foto making. Ik heb begrepen dat bij de nieuwe types meganes(fase 2) dat de airco samen met de radiateurvin werkt, dus hij draait wel altijd al is de airco knop uitgeschakeld, airco draait altijd. Maar ik vind het gek dat vin op volle toeren draait echter vaker constant, ligt eraan met voor weer buiten het is afgelopen week 19graden bleef die draaien, deze dagen af en toe bij meteen station draaien.
Nu heb ik begrepen wanneer de airco leeg is dat daar de fout in zit en kan die verkeerde waardes gaan op meten.
Ik heb constateert dat de megane alleen tijdens regen en wat warme weer, de koelvin op volle toeren laat draaien.
Aan de airco kan het niet liggen, (wat overigens de dealer wel tegen mij zei bij de balie)
Hoeveel kost het om de megane onder de laptop te zetten bij de dealer?
dat kost een paar tientjes.
Het kan ook zijn dat er ergens een zekering defect is,waardoor de ven ook continu hoge snelheid blijft draaien.
Dit is wel uit te lezen bij de dealer.
Uitlezen kost ongveer 25 euro,en als je bij een dealer vaste klant bent kunnnen ze het ook als service bieden en kost het niks.
Ik zou om een uitdraai vragen van de foutmeldingen(als deze er zijn).
Weetje wat het is Matthew, de probleem is heel gek want hij draait echter niet constant aan. Ik heb
constateert dat die alleen constant op volle toeren draait bij regenachtig/vochtig weer of bij wat warme temperatuur.
Gisteren bijvoorbeeld van Antwerpen tot aan met Breda heeft die constant gedraait(regen).
En vandaag had die alleen 1 minuut gedraait bij het stationair warm draaien van de motor, verder was die stil bij het rijden.
Het is heel raar.
Is dit opgelost..? Het lijkt erop, dat ik hetzelfde probleem heb en zou het graag weten. Met nat weer en als de voorkant in de zon staat. Als dan gestart is hoord ik dat vreemde geluid. Uit dit topic blijkt het de ventilator te zijn. Ook bij mij is dat niet continue......
Citaat van: jmdp op 22 mei 2010, 22:56:02
Is dit opgelost..? Het lijkt erop, dat ik hetzelfde probleem heb en zou het graag weten. Met nat weer en als de voorkant in de zon staat. Als dan gestart is hoord ik dat vreemde geluid. Uit dit topic blijkt het de ventilator te zijn. Ook bij mij is dat niet continue......
Bij mij is het nog niet opgelost, 3 weken terug ook bij regen begon de ventilator op volle toeren te draaien. Daarna heb ik hem niet meer gehoord. Met droge weer blijft die gewoon uit en heb nu al een lange tijd niet meer gehoord.
Regen: Ik denk aan geleiding/kortsluiting. Heb je de sensoren al bekeken / schoongmaakt/ vervangen?
Citaat van: richardv op 24 mei 2010, 18:04:06
Regen: Ik denk aan geleiding/kortsluiting. Heb je de sensoren al bekeken / schoongmaakt/ vervangen?
Richard ik denk dat jij inderdaad gelijk hebt want héél toevallig vandaag na dat ik de auto heb schoon gemaakt
aan de voorzijde met bak water, auto gestart toen begon de vin te draaien en stopte na een paar seconden en begon weer te draaien.
Dus de water komt ergens terecht. Maar waar kan het zijn?
Ik heb het vermoeden: In de kabelboom op de voorste dwarsbalk (die is waarschijnlijk "verzopen").
Als daar water inkomt (en dat gebeurt zeker bij motor reinigen en bij nat weer als je een tijd achter opspattend water van een voorganger rijdt) dan corroderen daar op den duur de tussen-lassen, omdat het vocht niet weg kan.
Ik heb daar al de nodige problemen mee gehad.
Dat betekend dat je vanaf de ECU tot aan het einde de boom moet openmaken en de lassen moet controleren/repareren. Een k-karwei, waar je een paar uren voor mag uittrekken om het ook weer goed waterdicht te krijgen, nadat je zeker bent dat alle draden niet aangetast zijn door vocht.
Een tip: Als je de kabelboom open hebt, droog dan alles goed en spuit dan pas alles in met ML. Daarna kabels weer terug werken en goed aftapen met zelf-vulcaniserende rubbertape.
Hartstikke bedankt. Ik ga er binnenkort ernaar kijken als er tijd is.
Citaat van: jmdp op 22 mei 2010, 22:56:02
Is dit opgelost..? Het lijkt erop, dat ik hetzelfde probleem heb en zou het graag weten. Met nat weer en als de voorkant in de zon staat. Als dan gestart is hoord ik dat vreemde geluid. Uit dit topic blijkt het de ventilator te zijn. Ook bij mij is dat niet continue......
Is het opgelost bij jou?
Citaat van: maXcomX op 25 mei 2010, 22:45:57
Ik heb het vermoeden: In de kabelboom op de voorste dwarsbalk (die is waarschijnlijk "verzopen").
Als daar water inkomt (en dat gebeurt zeker bij motor reinigen en bij nat weer als je een tijd achter opspattend water van een voorganger rijdt) dan corroderen daar op den duur de tussen-lassen, omdat het vocht niet weg kan.
Ik heb daar al de nodige problemen mee gehad.
Dat betekend dat je vanaf de ECU tot aan het einde de boom moet openmaken en de lassen moet controleren/repareren. Een k-karwei, waar je een paar uren voor mag uittrekken om het ook weer goed waterdicht te krijgen, nadat je zeker bent dat alle draden niet aangetast zijn door vocht.
Een tip: Als je de kabelboom open hebt, droog dan alles goed en spuit dan pas alles in met ML. Daarna kabels weer terug werken en goed aftapen met zelf-vulcaniserende rubbertape.
maXcom, hoe kan ik het makkelijkst bij de dwarsbalk komen? En hoe kan je de lassen repareren + controleren, kan ik b.v roest tegen komen?
Ik nam zelf een kijkje alleen via de onderste grill en ik zag alleen een slang die daar langs loopt, geen kabelboom..
alvast bedankt.