Ik zal me eerst even voorstellen,
Ik ben Marco, 37 jaar, en sleutel voor vrienden regelmatig aan auto´s.
Nu is de megane coupé 2.0-8v van een vriend van me aan de achterkant volledig door de veren gezakt :x
Dit is in 2 x gebeurd.
1e keer tijdens het rijden hoorde hij een harde knal en de autstond aan de achterkant ong. 3cm naar beneden.
2e keer was ´s nachts, hij kwam gisterochtend bij de auto en de band zit nu bijna helemaal in de wielkast...
Even voor alle duidelijkheid, de auto was niet verlaagd!
Nu is mijn vraag, hoe is dit op de meest makkelijke (en goedkope) manier op te lossen.
Of is in dit geval alleen het vervangen van de achteras de enige oplossing.
Mogelijk is de torsie stang er (deels) uit.. En anders verwacht ik het vervangen van de achteras..
Ik heb de auto op de brug staan en er viel mij eigenlijk in 1e instantie niet veel op.
Alleen de voorst torsiestangen liggen zowel links en rechts helemaal onderin het "gat"
Dan zitten wat dat betreft de torsie stangen op z'n plek.. Controleer in het midden van de as onder de auto eens of de torsie stangen naar nog in het vergrendel blok zitten.. Ik vermoed dat deze verschoven is..
Dat blok in het midden, lijkt ook gewoon op de plek te zitten, zie daar geen verandering (meer of minder roest oid)
foto'tje van de onderkant maken?
Zit het blok ook recht in het midden.. Of mogelijk net niet waardoor er 1 torsie stang net niet vast zit..
Mocht er iets van een torsiestaaf ofzo gebroken zijn(heb dit al weleens gezien),dan kun je wel losse staven bestellen,maar je bent dan waarschijnlijk sneller klaar als je een 2e hands achteras compleet haalt als dat helemaal uitelkaar en los gaan liggen peuteren en weer in elkaar zetten
Zal vandaag foto's maken van de onderkant, maar kan ze pas volhgende week plaatsen.
Computer ondergaat volledige reisie :x
Kan mail en forum alleen checken op m'n werk.
Computer eindelijk weer thuis staan _o_
En dan zijn hier eindelijk de beloofde foto's.
(zijn wel een beetje groot.....)
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-KVFTMSGN.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-PPERLQRH.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-ARQT4PIY.jpg)
Pak maar eens een grote hamer en beuk dat blok met de 4 stangen erin maar eens naar links of rechts en bekijken het profiel daarin maar.. Ik denk dat door de roest van het blok de grip weg is en dat daardoor de stangen zeg maar "dol gedraaid" zijn in het blok..
Als dit zo is dan kun je met een beetje geluk en weer die grote hamer op de sloop dit blok halen, dan alle 4 de stangen eruit, de 2 stabilisator stangen erin en aansluitend de torsie stangen..
Andere manier van controleren is door de auto op de krikpunten omhoog krikken en kijken of de stangen ronddraaien in het blok, dit mogen ze niet doen maar naar ik verwacht doen ze dit wel door de eerder genoemde verroesting van het vergrendelblok.....
Morgen maar eens met de moker te lijf gaan >:D
Me eens lekker uitgeleefd met de moker, geen resultaat l-
Toen nog eens naar de uiteinden van de torsiestangen gekeken, de dopjes eraf gehaald en de auto eens uit de veren getild en weer laten zakken.
Vanaf de buitenkant niets te zien aan verdraaiing (goed dus).
Toen datzelfde eens van onderaf gedaan. De torsiestangen verdraaien onder de auto wel :x
Met andere woorden, de torsiestangen zijn zowel links als rechts gebroken...
Denk dat vervangen van de as nu de meest makkelijke optie is.
Ja, precies zoals ik al zei.. De stangen zitten niet meer geborgd in het profiel van het vergrendelblok.. De stangen zijn hoogstwaarschijnlijk nog goed (keihard verenstaal) het blok in het midden van een of ander gietijzer is de boosdoener mijns inziens.. Misschien kan je dat blok in het midden gewoon nieuw kan halen bij de dealer en de oude met kruipolie, een gasbrander en de moker er tussenuit halen.. Dan hoef je niet de volledige as te vervangen en qua kosten moet dat ook nog te overzien zijn....
En, nog opgelost..?