Hallo allemaal,
Ik heb sinds kort een Cabrio 1.6 16V uit 2000.
Ben helemaal weg van die car, maar voel me over een paar zaken wat onzeker.
Al van af het begin constateer ik dat er behoorlijk wat beweging in de versnellingspook zit. Met name als ik kopel of ontkoppel of gas los laat tijdens het rijden.
Tevens ervaar ik veel trillingen op het stuur en in de auto bij bepaalde snelheden.
Ik zit nog in de garantieperiode dus ik wil natuurlijk zo snel mogelijk weten wat de oorzaak kan zijn.
Ik kan naar de dealer gaan, maar dat is vrij ver weg en ik vraag me af of hen oordeel wel objectief zal zijn. Als ik weet wat het is, kan ik ze er beter op aanspreken.
Vast bedankt.
Versnellingsbaksteun laten controleren voor de versnellingspook..
Voor het trillen van je stuur even je wielen laten balaceren..
Bedankt voor je antwoord.
De versnellingsbak zit toch vast aan de motor. Kunnen het dus ook de motorsteunen zijn. Ik weet niet wat erger is, maar de steun waar je het slechtste bij kan zal dat wel bepalen.
Ik heb 215/40 onder de auto zitten. Is dat niet te breed voor deze auto. Volgens mij is het standaard 185/55.
215/40 kan maar smaller zal mogelijk prettiger rijden idd. Het trillen hoeft hier niet direct iets mee te maken hebben..
Als het even kan (trillen opgelost is) blijf ik wel met deze velgen/banden rijden.
Het staat gewoon stoer.
Wat zal bij dit soort banden de beste spanning zijn. Ik weet niet wat er momenteel in zit, maar ik heb het idee dat links voor iets te zacht is. Kan dat ook het trillen veroorzaken.
Overigens, heeft iemand ervaring met het vervangen van een motor steun. Is dat een dure klus.
Ik denk dat jouw motor dit type 'steun' heeft en kost bij de automaterialenzaak ongeveer € 35.
(http://www.postimage.org/aV1P4baJ.png) (http://www.postimage.org/)
;)
Citaat van: subzero op 24 juli 2009, 21:34:52
Ik denk dat jouw motor dit type 'steun' heeft en kost bij de automaterialenzaak ongeveer 35.
(http://www.postimage.org/aV1P4baJ.png) (http://www.postimage.org/)
Hoe weet je dat het deze steun zal zijn. Of zijn ze allemaal het zelfde?
Kan iemand nog wat over de bandenspanning zeggen. Ik ga er vandaag wat lucht bij doen (of uitllaten), maar uit de verschillende tabellen kan ik niet halen wat er bij in moet (ik heb 215/4).
Deze steun heb ik ook laten vervangen. Geen resultaat gehad. Alle andere steunen zijn nagekeken en goed bevonden. Schijnt dat het bewegen van de pook een beetje eigen is aan de soepele ophanging...
Ook het lichtjes onrustig toerental dat je tot hiertoe niet vernoemde is standaard Y
Bandendruk heb ik geen idee van. Bel eens naar bandencentrum in de buurt, weet je het onmiddellijk. (voorlopig 2.5 ongeveer?)
Citaat van: maricab1 op 25 juli 2009, 09:25:49
Hoe weet je dat het deze steun zal zijn. Of zijn ze allemaal het zelfde?
klik 1 (http://www.hbase.nl/)
klik 2 (http://www.carparts-cat.com/nl/kuehne)
Dat is een handige link (klik 1). Bedankt, ik heb hem gelijk toegevoegd aan mijn favorieten.
Klik 2 doe het helaas niet.
subzero blijft de dag redden, mooie site kerel!
thx
Citaat van: Marius J op 25 juli 2009, 22:30:36
subzero blijft de dag redden, mooie site kerel!
thx
:-* :-* ;)
(2de link doet het nu wel)
Hier wat foto's van de 'steun' bij een clio. :) (tekst helaas frans)
klikie (http://www.forum-auto.com/les-clubs/section21/sujet387629.htm)
is inderdaad vaak de onderste motorsteun/kantelsteun die het bewegen van de versnellingspook beinvloed,het is wel inderdaad de eigenschap van een megane 1 dat de pook beweegd en dat zal bij de 1 net iets meer zijn als de ander.
De bandenspanning zou ik op 2,4bar zetten ,een te lage bandenspanning kan ook trillen veroorzaken.
Anders voor het trillen zoals eerder gezegd je banden laten uitbalaceren,mocht het er dan nog zijn tja dan zou het ook nog aan de band zelf kunnen liggen.
Gezien de maat 205/40 neem ik aan dat je 17 inch velgen hebt.
Omdat deze banden vrij plat zijn zou ik de bandenspanning wat hoger zetten. Reed zelf met deze bandenmaat met 2.7 bar rondom. Ik zie zelfs mensen met deze bandenmaat met 3.0 bar rondom.
Bedankt voor je reactie. Maar het is 215/40 op R16.
Ik zelf wilde 2.4 voor en 2.2 achter doen, maar ga het gewoon vragen bij de bandenspecialist.
Ik zou ook voor die maat zo rond de 2,5 gaan zitten met de bandenspanning hoor Y
Citaat van: subzero op 25 juli 2009, 23:46:48
Hier wat foto's van de 'steun' bij een clio. :) (tekst helaas frans)
klikie (http://www.forum-auto.com/les-clubs/section21/sujet387629.htm)
Thanks! Die Franse site beschrijft exact het probleem wat mijn Break ook heeft. Fijn om te weten dat het een vrije goedkope oplossing heeft Y
die maat moet 2,3 in.
naven goed schoon maken aan de auto en de velg en dan balanceren.
Mbt bandenspanning: neem ook eens een kijkje op de site van de bandenfabrikant. Die zouden ook een "correcte" bandenspanning moeten opgeven.
Vb: mn Vredestein Quatrac 3 205/50/15 hebben (uit mn hoofd gezegd) 2.5 voor en 2.4 achter nodig. Standaardband/velg is volgens mij 2.2 voor 2.1 achter
Ik rijd nu 2 jaar meg coupe 97 altijd 215-40-16 gehad heb er altijd 2.5bar inzitten.
Mvg Robert
Citaat van: maricab1 op 25 juli 2009, 09:25:49
Hoe weet je dat het deze steun zal zijn. Of zijn ze allemaal het zelfde?
Kan iemand nog wat over de bandenspanning zeggen. Ik ga er vandaag wat lucht bij doen (of uitllaten), maar uit de verschillende tabellen kan ik niet halen wat er bij in moet (ik heb 215/4).