Hallo allemaal,
ik heb sinds 2 dagen een Renault Megane 1.6 RN uit 1998.
Nu merk ik het volgende aan de auto:
Af en toe, krijg ik de pook moelijk in zijn 1e versnelling. Het lukt wel, maar ik moet hem dan het laatste stukje "doorduwen". Ik dacht eerst dat ie het alleen deed als de motor helemaal koud is, maar zostraks stond ik ff stil voor het rode verkeerslicht, en toen kreeg ik hem ook ff lastig in de 1. Als ik hem dan ff in z'n 2 zet, dan valt ie wel heel makkelijk in de 1.
Ik heb er goed op gelet dat ik de koppeling helemaal in trap..
Het gekke is dat ie het dus niet altijd doet. Eigenlijk vaker niet dan wel.
Iemand een idee wat het probleem kan zijn? Zou de versnellingsbak olie vervangen moeten worden? En kan ik dat zelf? Heb ik nog nooit bij mijn eerdere auto's gedaan omdat me altijd gezegd is dat je het beter kon laten doen.
Alvast bedankt voor de aandacht.
ps. ik zie bijna alleen maar foto's van mooi gemaakte coupe's. Iemand links of foto's van hatchbacks?
Om te beginnen met je ps. Ooit was de club opgericht voor coupe's. Vandaar dat dat de meeste zijn. Eerder was er een erik met een zilveren megane hatchbak. Dat was ook een erg mooie auto. Alleen die is geeindeigd op de sloop een jaar of wat geleden.
Over die eerste versnelling. Dat is wel normaal. Ik heb 2 auto's gehad met die motor, bak combinatie en die hadden het altijd. Gewoon aanwennen om via de 2 naar 1 te gaan is er niks aan de hand.
Zijn er nu ook andere versnellingen waar die lastiger in valt, dan zou ik eens naar je motor steunen kijken en/of de schakel stang.
Verder veel plezier met je auto!
Ah wel jammer dat er alleen maar coupe eigenaars zijn hier dan..
Ik moet eerlijk zeggen dat ik de coupe ook mooier vind, maar ik liep tegen deze auto aan, en hij had weinig kilometers op de teller, en was in erg goede staat. Kon hem niet laten staan..
Toch denk ik dat ook de hatchback wel mooier/sportiever te maken is. Ik denk dat allereerst al te bereiken door er grotere velgen onder te zetten, en misschien iets te verlagen. Misschien dat ik de spiegels ook ga spuiten in de carroserie kleur.
Wel jammer om te horen van de 1e versnelling ;(
Gelukkig gaat ie er meestal wel makkelijk in. Had gehoopt dat het makkelijk op te lossen zou zijn. Alle andere versnellingen gaan trouwens altijd heel erg soepel.
Nou ik zal nog eens een foto plaatsen van de auto zoals ie nu is. Eigenlijk gewoon nog helemaal standaard dus niet echt interessant.
Maar denk dat ik er wel wat moois van kan maken.
Met wat je van plan bent om te doen is de mooiste verandering aan de /een auto al gemaakt.
Er rijden hier niet alleen megane coupes,er zijn ook meg II en cc tjes.
Maar ook hatchback is van harte welkom en die van erik was inderdaad een hele mooie.
Voor je probleem ja dat doet bijna elke Renault wel,je kunt proberen met je versnellingsbak te laten spoelen of het dan beter wordt.
bij mij ging het duidelijk beter nadat ik de bakolie had laten vervangen.
Die van mij had moeite met de tweede versnelling.
Na het vervangen van de achteruitrijschakelaar in de bak ook de bakolie vervangen.
Sindsdien schakelt het een stuk beter. Probleemloos eigenlijk...
Hoeft voor jou geen oplossing te zijn uiteraard, maar baat het niet dan schaadt het niet.
Ik heb dit probleem zo nu en dan ook. Vreemd genoeg helpt het bij mij om eerst te licht te remmen om hem terug in zijn 1 te krijgen.
ik doe altijd D2 automaten olie in me handbak en dat gaat als een malle,..... 8)7
bedankt voor jullie reacties..
hmm toch maar de versnellingsbakolie (laten) vervangen. Is dat lastig om het zelf te doen?
Wel raar hoor dat er dus veel renaults zijn met dat probleem. Zwak puntje dus :(
Ben op dit moment mijn spiegels aan het spuiten. Ze zijn nu aan het drogen. Auto laten scannen en verf laten maken. Verder de spiegels met plastic primer, grondverf, kleurlak, en blanke lak gespoten en tussendoor veel geschuurt..
Erg mooi geworden! Ga ze er straks weer op zetten :) 's kijken of ik een fotowtje kan schieten..
nee, is niet lastig om zelf te doen, maar je moet wel onder de auto om de olie eruit te laten lopen.
plug er weer in en dan de bak vullen tot hij overloopt (bij de vulopening voor op de bak)
er zijn vast wel mensen hier met foto's en zo
er gaat 3,4 liter in als ik me niet vergis
succes
Bedankt fitz..
ga toch ook ff informeren wat het me kost bij een garage, want klinkt iets ingewikkelder dan de motorolie verversen..
Om toch nog maar ff terug te komen op dit veel voorkomende probleem..
Waar ligt het aan dat de 1e versnelling zo moeilijk gaat?
Want ik wil er eigenlijk helemaal niet aan wennen om eerst via de 2e versnelling naar de 1 te gaan..
Wat zou ik in het uiterste geval moeten doen om gewoon helemaal goed te kunnen schakelen? Andere versnellingsbak? Of kunnen er dan onderdelen in de vernsellingsbak zijn versleten ofzo..
Nog nooit met een auto gehad dit probleem en ik vind het zwaar irritant
geen idee waar het aan ligt, maar ik zou het ook niet accepteren dat ik via de 2 naar de 1 moet.... zoals ik al zei, bij mij schakelde het een stuk beter na het vervangen van de bakolie (die officieel een leven lang mee gaat)
m'n oude r19 had het ook, daar heb ik er niks aan gedaan, maar wellicht had nieuwe olie daar ook geholpen....
succes
Mijne ging moeilijk naar tweede, daar heb ik additief bijgedaan en nu veel beter...
Nou, ik heb vandaag met een kennis gebeld die dus ook nog eens automonteur is..
versnellingsbak olie verversen was niet nodig zei hij.. bijvullen misschien wel omdat renault nog wel eens olie wil kwijtraken. Verder zou het ook nog de schakelstang kunnen zijn die afgesteld moet worden. Ik ga volgende bij hem langs zodat ie er naar kan kijken. Heeft een brug thuis en veel verstand van auto's.. dus hoop dat het gefixt kan worden.
Maar nu dacht ik net.. laat ik zelf eens onder de auto kruipen. Heb de schakelstang bekeken, maar weet natuurlijk niet hoe ik dat zelf moet afstellen. Maar wat me wel opviel, was dat er een druppel olie aan de schakelstang hing, bij het punt waar hij de versnellingsbak in gaat. En dat lijkt me niet goed..
Net ff op internet gezocht, en waarschijnlijk zijn het dan de keerringen die vervangen moeten worden.
Hoe dan ook.. Ik zal het probleem vinden en op (laten) lossen, tenzij de hele versnellingsbak kapoet is. Want dat kost nogal wat..
Maar in de meeste gavllen is dat dus helemaal niet het geval. Gelukkig..
Hieruit begrijp ik dat hij er soms gewoon echt niet in wil. Dat is idd niet normaal.
Zoals ik al in mijn eerdere post aangaf is de kans dan groot dat er iets met de schakelstang of motorophangrubbers is. En zoals anderen aangeven, kan het helpen om de bakolie te vervangen, is dan een aanvulling. Want er is dus een probleem, en die moet je eerst oplossen. Dat ben ik helemaal met je eens.
Succes
Zoals ik al in een eerdere post aangaf gooi er eens D2 automaten olie in en hij schakelen als een zonnentje, ik had het zelfde probleem...
Bij mij schakelde die slecht terug van 3/2 en schakelde die vaak de eerste versnelling vaak slecht in of helemaal niet en dan eerst via 1 of 3 versnelling...
Je zal je wel af vragen dat die olie niet voor jou versnellingsbak is en dat die daar kapot van gaat.
Renault heeft met de eerste serie twingo's ook het probleem gehad van terug schakelen van 3/2 en daarom werden onder garantie de synchromessen vervangen, maar dit is natuurlijk een dure ingreep en toen is besloten om half D2 olie en half TRX olie toe te voegen, of in sommige gevallen helemaal D2 olie.
Ik doe het bij elke renault die ik heb gehad en kan je vertellen dat het heerlijk schakelt...
Ben gisteren bij de lokale Renault garage geweest..
Beetje raar verhaal waarom, maar uiteindelijk een geluk bij een ongeluk.
Ik had mn auto ergens geparkeerd. Kom na een uur terug, en zie een grote plas olie onder de auto (tenminste ik dacht dat het olie was).
Dus ik dacht: daar gaat m'n versnellingsbak!
Meteen naar de garage gereden..
Op de brug gezet.. Bleek dat het water uit de airco was. Dit is mijn eerste auto met airco, en ik wist niet dat er water uit kwam :)
Maar goed.. ik heb die monteur dus gelijk het verhaal uitgelegd van mijn 1e versnellings-probleem, en hij heeft er ff een stukje mee gereden en de schakelstang bekeken.
Conclusie van de monteur: schakelstang perfect & bijna geen speling. Overmorgen wordt de versnellingsbak olie vervangen, en dan moet volgens zijn ervaring na een week het schakelen een stuk beter gaan.
Opluchting! (voor nu)
Ik zou toch de versnellingsbak eerst spoelen met forte en dan pas nieuwe bakolie erin ,kost even iets meer maar resultaat zal beter zijn.
forte? hoor ik weer wat nieuws..
waar is dat voor dan? En waarschijnlijk kennen ze dat gewoon bij de garage?
vanochtend de olie laten vervangen.
Monteur zei dat je het na een dag al moet merken of er verbetering is..
Afwachten dus. Is nu nog hetzelfde.
je had het ook moeten laten spoelen met Forte dat is een middeltje dat je gebruikt om je bak te spoelen.
kijk maar eens op www.forte.nl ze hebben voor allerlei motorische problemen middeltjes.
En dat moet bij de meeste garage houders wel een beknd middel zijn.
Mja.. leuke website maar lijkt meer op een reclamebureautje :)
Schakelen is ondertussen al wel iets verbeterd trouwens. Hopen dat het nog beter wordt.
Dat spoelen met forte hou ik in mn achterhoofd. Kan ik altijd nog doen.
Was trouwens wel prijzig olie laten vervangen. Kleine 70 euro voor 10 minuten werk. Kwam door de dure olie vertelden ze..
Verkeerd linkje gok ik. De additieven werken meestal wel goed hoor. Hier het de juiste link: http://www.forte-nwe.com/ ;)
70 euro valt me nog mee de renault dealer prijzen kennende
Ik vind het wel erg negatief gedacht,maargoed.
Ik vind jou laatste post eigenlijk ook redelijk negatief Matthew. Kun je toelichten wat je precies negatief vind? Misschien kunnen we er een positieve draai aan geven ;)
En de producten op die site zien er trouwens goed uit Benjamin.
Ik denk dat ik alsnog zelf wat van de "Forté Diff & Gear Treatment" bij de versnellingsbak in gooi. Kan geen kwaad dacht ik zo.
Product of iets soortgelijks zal toch ook wel ergens in een auto-shop te koop zijn.
van 't weekend maar 's kijken..
dat is inderdaad een goede toevoeging dif en geartreatment,zal niet overal zo te koop zijn van forte.
Zullen ook genoeg zaken zijn met wyn's,maar mijn advies gaat toch naar die van forte en ik heb met beide producten gewerkt.
Citaat van: Antenne op 8 juli 2009, 20:32:10
Ik vind jou laatste post eigenlijk ook redelijk negatief Matthew. Kun je toelichten wat je precies negatief vind? Misschien kunnen we er een positieve draai aan geven ;)
Nou iedereen klaagt altijd maar dat dealers duur zijn (en ze zijn ook weliets duurder dan een universele garage),maarja monteurs bij dealers krijgen trainingen van hun producten/nieuwe en dat moet ook betaald worden,want vervolgens kan er verder niemand zonder de kennis en de gegevens die dealers beschikken.
ahzo..
maar ik ben dus uiteindelijk ook niet bij een renault dealer geweest hoor.
Misschien was die nog wel duurder geweest.
Maakt ook niet uit. Mijn 1e versnelling is ondertussen zo goed als nieuw en daar ging het mij om :)
En dat is mooi dat je probleem is opgelost,want daar ging het hier uiteindelijk om !-!
top