Me elektriche dak gaat niet meer open
als ik het dak open doe en op het knopje druk hoor ik alleen de motor na ratelen
nu heb ik meerdere dingen gelezen zoals dat de olie te laag is en dat klopt
dus morgen even nieuwe olie erin en hopen dat dit het is
maar wat gaat hier voor olie in
wat versta je onder hard?
Als je hard achteruit rijd hoor je toch altijd een "tandwiel" achtig hoog geluid...??
En hoe harder je achteruit rijd, hoe harder je dat hoort.
nee niet dat het is gewoon een geluid wat niet hoord maar ik moet binnenkort toch naar de apk dan laak ik hem nakijken maar dacht als iemand dit bekend in de oren klinkt dan kan ik dit miss zelf oplossen
tot nu toe is het dak het belangrijkst
owkee.
Geen idee, sorry.. :neen:
Citaat van: cabriolet op 2 juni 2009, 19:23:51
maar wat gaat hier voor olie in
Ik dacht ATF olie.
nee geen ATF olie, gaat speciale olie in!!!
er moet hydrolyk olie in en is je hem weer op peil brengt is de kans groot dat het dak gewoon weer werkt.Van alle gevallen die ik heb gehad waarvan het te laag is en bijgevuld en werkte het weer.
Inderdaad wat Matthew zegt even langs Brezan of iets dergelijks en hydrauliek olie halen. Als het hierna nog niet gaat, moet je het reservoir waar de olie ingaat loshalen. Het kan zijn dat het plastic tandwiel wat op het motortje zit afgebroken is. Hiervoor is een nieuw tandwiel te verkrijgen.
Als ik het goed heb is dit het onderdeelnummer van de olie voor het dak,verkrijgbaar bij de dealert.
77 11 172 160
ik heb de olie bijgevuld maar nog steeds werkt me dak niet
hoor het motortje wel lopen maakt volgens mij minder herrie maar nog doet hij het niet
hoop niet dat het dus van binnen verot is
heb ik miss nog iets vergeten ofzo
is het kraantje dicht op je pomp unit, waar mee je het dak in de handbediend kan zetten!! zal wel maar ik denk vraag het toch even....
het kraantje zit dicht ja
Maak je kap een paar keer handmatig open en dicht. Het kan zijn dat er lucht in de leidingen zit. Dan zijn de leidingen ontlucht. Ook al omdat je aangaf dat hij ver onder minimum stond. (Vergeet niet hierbij het kraantje eerst open te draaien.)
hoe kan ik hem handmatig openen
Draai het kraantje van de pomp linksachter in je kofferbak open. (auto op handrem) Maak vervolgens aan de voorkant je kap open zoals je normaal ook doet. Vervolgens kun je de achterboog omhoog halen. Maak nu de vergrendeling van de afdekplaat los. Deze kun je losmaken door in de kofferbak aan het kabeltje te trekken. Deze zit midden achter de opbergbak van je kap. Je kunt er moeilijk bij maar dat lukt wel. Trek nu de dekplaat omhoog. Beter is om dit door iemand omhoog te laten houden. Vervolgens kun je de achterboog weer naar beneden laten komen. En nu kun je de rest van de kap vanuit de auto naar achteren duwen, niks forceren natuurlijk. Als je dit 2 of 3 keer herhaald met inklappen en uitklappen is de lucht er wel uit. Haal nu voor de zekerheid je accukabels nog een keer van de accu om zeker te zijn dat er geen storingen meer in het systeem zitten. Hierna zal je kap waarschijnlijk weer werken. (Bij mij werkte het wel op deze manier) Succes.
ik heb het dak meerdere malen open en dicht gedaan maar dit heeft geen effect gehad wel merkte ikdat wanneer ik me dak open en dicht doe dat me olie peil van die pomp oploopt kan dit miss iets zijn
Heb je bij de laatste keer sluiten van de kap wel het kraantje weer dichtgedraaid en de dekplaat vanuit de kofferbak vergrendeld?
het kraantje zit dicht en volgens mij is die wel vergrendeld zo niet dan zou je alsnog het motortje niet horen lopen
Dat merk je snel genoeg door te proberen om je dekplaat op te tillen. Verder kun je nog kijken of de switch op de achterste boog van de kap aan de linkerkant goed vast zit. Deze wil nog wel eens losgaan.
ik denk een schakelaar :P
Citaat van: rene1969 op 14 juni 2009, 00:24:22
Dat merk je snel genoeg door te proberen om je dekplaat op te tillen. Verder kun je nog kijken of de switch op de achterste boog van de kap aan de linkerkant goed vast zit. Deze wil nog wel eens losgaan.
Als je de kap aan de achterkant omhoog zet, kun je aan de linkerkant bij het scharnierpunt een schakelaar (switch) zien. Deze kan uit elkaar getrokken zijn. Verder kunnen evt de schakelaartjes in de vergrendeling van de dekplaat niet goed kontakt maken.
ja maar dan hoort me motortje toch ook niet te gaan draaien
Even voor de duidelijkheid: Hoor je de motor van de dekplaatvergrendeling draaien en hoor je de motor van de kap draaien.
ik hoor het motortje van de kap draaien
Maar je hoort de motor van de dekplaatvergrendeling dus niet draaien. Dan zou ik deze even uitbouwen en kijken of je hier iets in kunt vinden. Evt kun je je accu op de vergrendelmotor aansluiten om te kijken of deze wel werkt. (Wel even de beginstand van de worm markeren. De worm is die as die eruit draait dus.)
Als je dan nog niks raars ziet, dan wordt het toch tijd om langs de renaultdealer te gaan om de storing in de kap uit te laten lezen. (Als hun wel weten hoe dit moet, in Nijmegen wisten ze het niet, en moest ik het ze vertellen haha)
ik heb nu me verschrendeling in me handen maar hoe sluit ik deze nu aan op me accu
en ik krijg ook die afdekplaat niet meer verschrendelt op de een of andere manier lijkt wel op die spiraal te ver erin zit maar krijg deze nou niet meer terug
Als je kijkt naar de bedrading van hetgeen je in handen hebt, zie je een zwarte draad en een rode draad. Als je de zwarte (en rode) draad volgt kun je zien op welke aansluiting in de stekker die zit. Als je die met 2 losse draden aansluit op de - (zwarte) en + (rode) van de accu zal de worm een kant op bewegen. Als je de draden omdraait zal de worm de andere kant op bewegen. Bij mij moest ik ook iedere keer de worm een stukje verstellen en uitproberen of de vergrendeling werkte. Succes.
ok me klep is vergrendeld dat werkt maar nu het volgende me klep opent en sluit tot een bepaald punt en dan gaat die piepen
het zit dus echt in de pomp ofzo want hij opent de klep totsat de worm helemaal in is en normaal neemt die hydaolische veer het over maar die pakt hem dus niet iemand nog een idee
niemand
Gaat de afdek kap open tot het punt waar de hydraulische cilinder het over moet nemen??
ja idd
Wat je kan doen is even kijken of het plastic tandwiel van je motor nog heel is, hiervoor moet je de elektromotor van de pomp los schroeven. Deze tandwieltjes scheuren nog wel eens waardoor het de pomp wel draait maar geen druk opbouwt.
ja heb ik geprobeert maar hoe krijg ik dit voor elkaar
heb me motor losgemaakt en de 4 schroeven van het oliereservairlos gedraaid maar kreeg hem er niet af of moet dit op een andere manier
Je kunt het boutje wat in de bijvulopening zit eruit draaien en dan met een dun stukje plastic 1 voor 1 de hoeken (van het reservoir) proberen los te maken. Pas wel op dat je de pakkingring die binnenin het reservoir zit niet beschadigd, anders krijg je een lekkage. Reservoir zit redelijk vast weet ik uit ervaring maar met wat geduld moet het lukken.
Zit idd een stuk er overheen geschoven. Met beleid draaien en trekken.
nou heb hem eraf gekregen met als resultaat dat me handen onder de olie zaten
in het resevoir lag een klein rond magneetje los te zwerven weet niet waar die vandaan komt
en ik kon geen tandwiel zien zie alleen een rond stuk ijzer met 3 buisjes en 1 daarvan zit een gaasje omheen waar denk ik de olie doorheen gaat
dus hoe kom ik nu bij de tandwiel
niemand die kan vertellen hoe ik bij het tandwiel kom
De dealer...
beste cabriolet,
ik heb ook enkele keren problemen gehad met mijn cabrio dat het dak niet open ging ( de kap waar het dak in gaat)
bij de renault dealer vele dingen aan laten doen zelfs een compleet nieuwe motor erin.
Hielp nog niets.
Wat was nu uiteindelijk het geval. Bij de handrem zit een klemmetje dat is de - pool, zodra de handrem rop staat heeft de kap een -
Het stekkertje bleek kapot te zijn.
Dus al met al was het maar een stekkertje van nog geen 10 cent, maar ze hebben er wel een hoop nieuwe dingen opgezet wat eigenlijk niet hoefde.
Misschien bij jou ook wel het geval?
mvg Jeffrey
Citaat van: RS50Jochem op 18 augustus 2009, 16:58:36
De dealer...
ach jah maar miss wil ik het zelf doen en niet die k*t renault want daar zitten alleen maar geldvangers maar er werd mij gezegt het olie bakje te demonteren en dan kon ik het zien
maar dan kijk ik nog tegen een bonk ijzer aan waar een staafje zit waar het olie doorheen gaat en 2 andere staafjes en er lag een los magneetje in dus jah??????
ja ik hoor juist wel het motortje draaien alleen gaat het dak niet vanzelf in enzo
Citaat van: Jeffrey van de Kerkhof op 18 augustus 2009, 17:54:15
beste cabriolet,
ik heb ook enkele keren problemen gehad met mijn cabrio dat het dak niet open ging ( de kap waar het dak in gaat)
bij de renault dealer vele dingen aan laten doen zelfs een compleet nieuwe motor erin.
Hielp nog niets.
Wat was nu uiteindelijk het geval. Bij de handrem zit een klemmetje dat is de - pool, zodra de handrem rop staat heeft de kap een -
Het stekkertje bleek kapot te zijn.
Dus al met al was het maar een stekkertje van nog geen 10 cent, maar ze hebben er wel een hoop nieuwe dingen opgezet wat eigenlijk niet hoefde.
Misschien bij jou ook wel het geval?
mvg Jeffrey
ja wat deed het niet toen bij jou dan want ik hoor wel het motortje draaien
Om bij het tandwiel te komen moet je zoals ik in mijn post geschreven heb de motor loshalen en niet het olie reservoir.
Om de motor los te halen moet je wel even wat pielen met korte en langeverleng stukjes om je er lastig bij komt, de motor zit vast met 2 torx 30 als je die los heb moet je de motor van het pomphuis afhalen en dan zie je het tandwiel op de motor zitten!!
Dat magneetje moet je aan 1 van de ijzeren leidingen hangen dat ligt daar gewoon op magnetisme aanvast.
jah ok maar bedoel je die torx die verdiept zitten waar je zo tegen aankijkt dus dat je dan aan de enekant het stuk incl. olie reservoir heb en andere kant de rest??
Sorry voor me late antwoord ben niet zo vaak meer on-line, de motor zit aan de kant van de leidingen en er zit een zwarte plastic kap omheen deze kan je er afhalen maar dit moet je wel voorzichtig doen om dat de bedrading van de motor in de plastic kap vast gedrukt zit... en dan kan je de motor er afschroeven...
Mijn electrisch cabriodak op de megane (bouwjaar 1998) werkt niet meer, en de dealer Renault Velserbroek heeft weinig ervaring en geen documentatie hiervan liggen. Wie o wie kent een specialistisch bedrijf in Cabriodaken in de buurt van Haarlem (of Noord-Holland), waar ik eens contact mee op kan nemen? Het ligt niet aan de olie, die is ververst, maar ik heb al wel gezien
dat er 1 klein onderdeel onder het dak afgebroken is.
Ik zou een kijkje nemen bij http://www.cabriocare.nl/index.php
Heb persoonlijk geen ervaring met hun, maar veel goede verhalen over gelezen. Hun zitten btw in Naarden.
mmh Déjà vu
hallo iemand enig idee waarom mn dak nie meer werkt.
piept alleen bij starten van de motor, en doet verder helemaal niets.
groetjes jet
Motortje (hydro-motor) kapot die in het olieresevior zit?
Krijgt de motor wel stroom?
Olieniveau goed?
Zekering(en) goed?